Friday 25 March 2016

Coach Haslina (0173256869) : Bagaimana Saya Kekalkan Berat Badan Ideal Dengan Herbalife


Haaa ini ayatnya. Kenalkan saya Coach Has umur 37 tahun , mak kepada dua orang anak .. Skema hahaha . Tapi tulah saya berjaya mengekalkan berat 53 kg  berat badan selama 10 tahun .. Best ke Best . Macam mana saya lakukan dengan hanya 10-20% bersenam je . Takdelah punch card kat Gym hari hari . Takde nyer lah tak sempat la saya nak beriya berjimba . Saya adalah ke gym sekali sehari

Ramai mencabar sangat nak turun berat badan . Alasan....
Mudah Saya dah diet, exercise, jaga kalori, tapi tak turun-turun juga. 
Ramai je orang menghadapi masalah ini kan? Bukan senang nak jawab soalan tu….

Sebelum buat apa2 conclusion, mari kita lihat beberapa kemungkinan…

1. MENAMBAH SEMULA KALORI YANG DIBAKAR

Bila kita exercise, kita tahu kita membakar kalori. Tapi ramai yang perasan kalori yang dibakar tu banyak. Tak sedar 30 min exercise, baru 200-300 kalori je. Dan bila kita exercise, kita selalu rasa ‘bangga’ dengan diri sendiri… “Aku hari ini exercise”… Kita mengambil alasan exercise tadi, kita ok kalau makan lebih skit. Sekali makan nasi lemak dan teh tarik atau makanan kebanyakan rakyat Malaysia dah 400 kalori. Tak masuk ‘energy drink’ yang kita ambil semasa exercise tadi. Sedar tak sedar ramai yang membalas balik lebih kalori dari yang dibakar. (Itu tak kira makan sepanjang hari sehingga sebelum tidur…)

Tips: Exercise dapat membantu turun berat badan jika tujuan utamanya adalah untuk menambah pembakaran kalori harian, BUKAN untuk adakan alasan supaya anda boleh makan lebih.







2. BERGANTUNG SEPENUHNYA KEPADA EXERCISE 

Ya, exercise boleh membantu turun berat badan (dan banyak lagi khasiat kesihatan) sebab ia membantu membakar kalori yang diambil dari lemak dalam badan. Tetapi yang sebenarnya, exercise sahaja (tanpa lain) tidak boleh membantu sepenuhnya. Kalau kita berharap pada exercise semata-mata, kita seolah-olah berjalan melawan angin (uphill battle). 
Exercise betul membakar kalori. Tapi berapa banyak je yang boleh dibakar? Berlari sejam hanya dapat membakar 400-500 kalori. Sebaliknya sangat mudah untuk makan 1000 kalori dalam masa hanya 15 minit.

Cuba bayangkan….
Exercise 60min bakar 400-500 kalori
Makan 15min ambi 1000 kalori

Mana lebih mudah? Bekerja 1 jam untuk bakar 400-500 kalori atau menjaga pemakanan untuk kurangkan 400-500 kalori tadi? 

Tips: Cara paling mudah untuk turun berat badan adalah untuk menjaga pemakanan supaya pengambilan kalori dikurangkan dan sebagai bonus di tambah dengan exercise.

3. TIDAK MEMBERI MAKANAN BERKHASIAT TERUTAMANYA BILA EXERCISE.

Tahu kah, lebih banyak kita exercise, lebih banyak badan perlu kepada makanan khasiat saperti protein, vitamin, kabohidrat sihat, lemak yang diperlukan badan, mineral dan zat-zat lain. Khasiat ini semua perlu untuk melancarkan perjalanan metabolisma, pembinaan otot, proses pembakaran lemak, pembuang toksik dan membaik pulih badan selepas exercise. Hasil dari mereka yang exercise tanpa mengambil makanan khasiat selalu menjurus kepada penurunan otot lebih dari penurunan lemak. Badan menjadi letih lesu dan tidak bertenaga. 

Tips: Pastikan makanan anda mempunyai khasiat yang mencukupi dengan kalori yang terkawal setiap hari.

4. JENIS EXERCISE YANG TIDAK MEMBANTU. 

Jika anda selalu exercise, tetapi exercise itu bukan untuk turun berat badan, mungkin juga tidak memberi hasil yang memuaskan. Dua jenis exercise biasa. 1. Strength exercise. 2. Cardio exercise. Yang membantu sangat dalam menurunkan lemak adalah jenis kedua iaitu cardio exercise. Jika banyak masa diberikan kepada strength exercise, anda mungkin tidak akan mendapat hasil yang positif, malah bungkin sebaliknya. Tidak dinafikan, kedua-dua jenis exercise itu penting.

Tips: Dapatkan nasihat dan tunjuk ajar dari trainner yang berkualifikasi untuk belajar cara exercise yang betul mengikut keperluan masing2.


5. TIDAK KONSISTEN DAN KURANG SABAR

Ramai je orang dengan mudahnya turun 1-2 kg diawal masa exercise dan diet program. Lepas tu, bila tak nampak turun, mula merasa kecewa dan nak give up. Walhal antara sifat penurunan berat badan ini adalah melalui masa yang ‘stagnant’ (tiada perubahan). Ini perkara biasa. Anda harus konsistent dan bersabar dengan tindak balas badan dalam mengahadapi gaya hidup baru yang anda baru amalkan. 
Elakkan mengambil program yang tidak boleh diamalkan seterusnya seumur hidup. Menurunkan berat badan ini bukan satu proses yang sementara. Ia adalah satu perubahan gaya hidup baru. Jika kita mengambil konsep ‘perubahan hidup baru’ dan secara konsisten mengamalkannya sampai bila-bila, pasti anda akan mendapat hasil yang positive.

Tips: Mula melihat gaya hidup dan gaya pemakanan anda, rancangkan apa yang harus diubah kepada yang lebih baik, dan amalkannya secara berterusan sampai bila-bila (long term change). Dapatkan nasihat coach untuk perubahan gaya hidup mengikut keperluan anda.


6. PERHATIKAN UKUR LILIT ANDA

Jika anda tidak melihat perubahan dalam berat badan, perhati perubahan ukur lilit badan anda. Kadang berat badan tidak berubah, tetapi perasan tak, baju mula merasa longgar. Ini adalah kerana ada mula melalui penurunan lemak dan meningkatan berat otot.

Tips: Ukur badan anda sebelum mulakan program dan jadikan ukuran ini sebagai satu cara untuk melihat perubahan dalam badan.

Disclaimer: Apa pun antara sebab-sebab disebut diatas, anda harus juga melihat dari sudut ‘medical issues’ saperti masalah kesihatan yang perlu kepada pemerhatian doktor atau seorang pakar.  Nasihat dari pakar tidak harus diketepikan.

Bagaimana saya kekalkan berat badan ?
Saya menjaga kalori pemakanan , cakap memang mudah , nak buat macam mana ? Sebab tulah saya memilih menjaga pemakanan dengan herbalife . Kenapa herbalife ? Sebab pernah dengar tak orang cakap pasal eat clean ? Maksud rendah kalori , rendah lemak , tak berminyak , bersantan segala bagai . Pening kan nak masak ? Nak masak apa ? Haisshh . So inilah sebabnya saya pilih herbalife shake . Mudah di sediakan , sedap haaa best 

products not intended to treat ,diagnose or cure any disease
             

Harga Herbalife Mahal lah . Yeke mahal ?sekali makan rm5 memang dah biasa harga pemakanan di Malaysia . Jadi pastikan bercakap dengan coach herbalife berpengalaman untuk membantu anda memberi penerangan tentang program herbalife , harga herbalife , pakej herbalife , pelan pemakanan kurus dengan herbalife, testimoni herbalife yang memang awesome !!!

Saya faham bahawa untuk menurunkan berat badan bukan satu yang mudah dan berhasil serta merta. Tapi ramai yang berusaha dan mendapat hasil yang diinginkan. Anda juga boleh. Lakukannya dengan konsisten. Dapatkan bantuan seorang coach atau komuniti yang boleh memberi dorongan antara satu dengan lain. Perlahan-lahan dan pasti, anda akan dapat juga hasilnya, InsyaAllah.


                    

Don’t give up and make it happen!!




  • Coach Has dan Coach Mnasir 0173256869
  • INSTAGRAM :@coach_has
  • Coach Bebas Herbalife 
  • Ahli Bebas Herbalife - 9 tahun 
  • Coach Cara Kurus Dengan Herbalife  | Naik Berat Badan 
  • Menjaga Kecantikan Kulit 
  • Kami akan memberikan segala konsultasi berkaitan dengan produk Herbalife, 
  • Senarai Produk Herbalife yang di perlukan mengikut program
  • Senarai Harga Herbalife Worldwide
  • Bagaimana untuk mendaftarkan sebagai ahli untuk diskaun murah
  • Panduan untuk 'eat clean' Malaysian Way
  • Senarai barang utk di beli di pasar raya untuk pemakanan sihat
  • Meal plan mengikut program yang anda ikuti
  • Pemantauan berterusan
  • Analisa Berat Badan
  • Mct Fitcamp24 Titiwangsa
  • Ganu Fit Camp 24 Kuala Terengganu
  • Puchong Fit Camp
  • Kelab Nutrisi BIH lifestyle Batu Caves ,Gombak 






           

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.